Pitchpriset med Janne Widmark

Under Dalarnas filmfestival har du chansen att under ett par minuter pitcha din idé för en film till vår vikarierande filmkonsulent Janne Widmark. Vinnaren får 2000kr i arbetsstipendium för att arbeta vidare med sitt projekt. Ett perfekt sätt att under avslappnande former testa om sin idé håller!

Maxtider för pitchen

Långfilm/teveserie – max 3 minuter. Kortfilm – max 2 minuter.
När tiden gått ut så avbryts pitchen. Ett tips är att öva med tidtagarur, och att effektivisera genom att hitta kärnan i din berättelse och skära ner antalet ord, istället för att stressa igenom.

Anmälan

Årets pitch genomförs digitalt mellan kl 10:00 – 12:00 den 23:e september. Föranmälan sker senast den tisdag 21:e september till janne.widmark@filmidalarna.se, ämne ”Pitch DFF”. Skicka med ditt namn, mejladress och telefonnr samt titel på det projekt som du vill pitcha. Den 22:a kommer du få ett mejl med en pitch-tid (någon gång mellan kl 11-12) och en länk till mötet som sker via Microsoft Teams (mötet går att öppna med en webbläsare på dator, på en mobiltelefon kräver det att du laddare ner en app i förväg).

Nedan hittar du tips på hur du bäst förbereder dig och stärker dina chanser att kamma hem priset!

1. En mycket kort introduktion

Börja med en mycket kort introduktion av historien så det blir lätt att förstå hur, var, när. Du kan nämna t.ex:

  • Titel på filmen
  • Format (långfilm, kortfilm, TV-serie osv)
  • Genre
  • Tid och plats (eller vilken värld, universum)
  • Eventuella förlagor som böcker, spel etc.

Exempel på intro:
Vi har skrivit ett långfilmsmanus som har arbetstiteln ”Blå berget”. Detta är en varm och kärleksfull komedi. Filmen utspelar sig i en nedgången bruksort på 1960-talet i norra Sverige.”

2. Historien

Sedan berättar du historien. Hela historien ska sammanfattas kortfattat och effektivt, och generellt sett bör det göras i samma ordning som manuset. Beskriv historiens mer tongivande karaktärer kortfattat i pitchen allt efter som de dyker upp i historien. Inkludera alla nyckelscener och viktiga vändningar i historien. Fokusera på händelser där karaktärerna gör aktiva val. Och berätta hela historien, hoppa aldrig över slutet!

Och nu är pitchen klar! Vi hoppar över punkt 3.

3. Projektet

Dessa punkter behöver ni inte ha med på pitchen för Dalarnas Filmfestival. De är viktigare om man är producent och ska pitcha sitt projekt hos andra finansiärer. 

  • Unikt. Finns det något unikt kring projektet/historien och i sådan fall vad? Det unika måste vara ”säljbart” och ha ett försäljningsvärde för projektet. Detta måste inte finnas, men om du som författare vet om det unika med ditt projekt är det bra att belysa detta i pitchen.
  • Målgrupp. För vem gör ni filmen?
  • Ev. nyckelpersoner i projektet som ni vill belysa och deras kompetenser.

Janne Widmark

Janne Widmark är en filmnörd från Umeå som råkar vara utbildad manusförfattare, dramaturg, bildmanustecknare på bl.a. Kung Fury 1 och 2 samt tidigare filmkonsulent i Gävleborg. Men framförallt: en filmnörd.